HVORDAN JEG TAKLET KRISEN (HEELS AND WHEELS)
Hjem Add Om meg Kontakt

2

HVORDAN JEG TAKLET KRISEN

Da jeg var nitten år opplevde jeg det de aller fleste frykter. Jeg ble diagnostisert med en alvorlig kronisk sykdom. Det ble et vendepunkt i mitt liv. Jeg måtte lære meg å tenke riktig for å takle krisen jeg ble konfrontert med. En krise kommer i mange ulike former, og tar deg gjennom en prosess med ulike stadier av sorgen. Ingen kriser kan sammenliknes, fordi mennesket opplever livet så forskjellig. Jeg utviklet mine personlige mentale verktøy for å takle krisen. Disse verktøyene tenkte jeg å dele med dere.

 

En krise kommer i mange ulike former. I mitt tilfelle var det sykdom.

 

 

Hvordan takler du en krise og hva er en krise for deg?

 


 

INTRO

Når du opplever en krise, bør du starte med å tenke dette: "Det er greit å være nedfor. Det er ikke farlig å tenke på det vonde. Det vonde VIL føles bedre etter hvert". Etter noen dager har du sannsynligvis bearbeidet de aller verste følelsene. På dette tidspunktet må du begynne å søke etter de evnene i deg selv som skal hjelpe deg tilbake i en bedre sinnstilstand. Det første som slo meg da jeg fikk diagnosen var at livet mitt var over. I timene etter "bombenedslaget" føltes det som om personligheten min forsvant og jeg  tenkte svært usunne tanker om livet og fremtiden. Jeg var helt ærlig redd for at den ellers positive personligheten min hadde forsvunnet for alltid. Jeg velger å tro at dette var en menneskelig reaksjon. Men etter et par dager med sorg, forstod jeg at mønsteret måtte brytes. Jeg forstod at personligheten min gjemte seg bak sorgen. Livet mitt skulle gå videre. Jeg skulle ta kontroll over mine egne tanker og mitt eget liv igjen.

TID OG SØVN

Jeg forstod tidlig at jeg ikke kunne sove bort sorgene og tankene mine. Jeg måtte ta kontroll over det destruktive. Det å sove for mye er destruktivt. Søvn er riktig nok hjernens måte å reparere seg selv. Men selv om man kanskje føler en nærmest uendelig tretthet når man er deppa og i en eller annen form for krise, hjelper det faktisk ikke å sove mye. Dårlig søvn gjør deg enda mer stresset. Men uten dyp søvn tenker du ikke konstruktivt og negativiteten får lov til å blomstre. Derfor er det viktig å lage rutiner for søvn. God søvn. Jeg startet med å legge opp en rutine som snudde det negative søvnmønsteret. Klokken min ble stilt til samme tid hver morgen, enten det var snakk om ukedager eller helger. Jeg la meg til å sove til cirka samme tid hver kveld når det stormet som verst. Jeg gjorde soverommet mitt til en plass som "inviterte til søvn". Soverommet skal ikke være et sted hvor du spiser og ser på film dersom du sliter med søvnen. Utfør de tiltakene som får deg til å ville sove, enten det er snakk om frisk luft, temperatur, sengetøy, lys og lyd. Tenk gjennom hva du er mest komfortabel med. Dette med søvn og tid var faktisk mitt aller første steg i "prosjekt mentalt sterk". Dagen min ble bedre når jeg  hadde bestemt meg for å stå opp til en gitt tid og var innstilt på å gjøre det beste ut av dagen. Jeg kunne grue meg så mye jeg ville til å starte dagen, men dagen startet ved en bestemt tid. Uansett hvor dårlig formen min var, psykisk og fysisk. Dagene ble lengre og mye mer meningsfulle når jeg tok kontroll over krisen. Et hode i en krise vil høyst sannsynlig sove og tilbringe mye av dagen inne i et mørkt soverom. Dette fører ikke til noe som er positivt for din helse. Jeg er nesten sikker på at disse "triksene" har spilt en stor rolle for opprettholdelsen av min mentale helse, og den har vært veldig bra i alle disse årene med mye motgang på helsefronten.

MAT

Matlysten din kan bli i veldig stor grad påvirket av en krise, enten matlysten synker eller øker. Det er ingen fasit. Men alt som omhandler mat, og ting man tilfører kroppen vår, bør det tilføres med måte. Når det er sagt så mener jeg at man aldri skal endre kosthold i en krise. Kroppen er nede for telling i en krise. Kanskje trenger man ekstra næringsrik mat i en slik situasjon. I mine øyne trenger man alltid næringsrik mat, men i en krise så mister man ofte initiativet til å ta vare på kroppen generelt. Du bør ikke overfokusere på mat, men sørge for ar du får i deg det kroppen din trenger. Enten du har lyst på mat eller ikke.  Din mentale helse er BFF med blodsukkeret ditt. Uten næring vil du i alle fall ikke være i stand til å bekjempe de negative tankene.

MILJØ

Det er lett å isolere seg selv i en kriseperiode. Dersom du må utebli fra jobb eller skole, og har muligheten til å se marathon med serier og filmen, har jeg tre ord til deg : "IKKE GJØR DET". Det hjelper ikke å grave seg ned i en egen verden av fiksjon. Det føles kanskje underholdende og deilig akkurat der og da. Men tro meg, det føles ikke bra i lengden. Jeg har bevisst aldri gjort det, på tross av alle uvitende folk slenger ut kommentarer som "du er jo sykt heldig som kan se så mye serier du vil. Du har vel sett alt som går an å se". Nei, det har jeg ikke. Helt bevisst. Jeg har sett mye over årenes løp, men jeg ser aldri mer enn to episoder av gangen. I forhold til isolasjon så har jeg alltid vært veldig hard mot meg selv. Så lenge jeg har kunnet forlate senga  og er sterk nok fysisk til å gå ut, har jeg sagt til meg selv "skjerp deg og kom deg en tur ut". Så om det bare er en liten tur. Det spiller ingen rolle om du elsker å være sosial eller ikke. Et menneske trenger miljøskifte og sosialt input for at hjernen skal fungere optimalt. Veggene hjemme er ikke en ressurs for din mentale helse. Veggene hjemme kan heller ikke holde en samtale. Men du vil oppleve at veggene kan snakke, dersom du faktisk ikke går ut.  Ofte føles en sosial sammenkomst bedre enn antatt når man først kommer seg ut. Det er sjeldent at ting blir slik som man forestiller seg på forhånd.  Hvis du føler at sosiale settinger er krevende,- vær åpen om at du er litt nede for telling. Det er modig å vise åpenhet. Du tenker sannsynligvis ingen verdens ting vondt når en av dine venner forteller at hun/han har en dårlig dag?  Åpenhet er tegn på innsikt og klokhet i mine øyne. Det ert et tegn på at du er klar over dine utfordringen , tar tak i den uheldige situasjonen og er på vei mot noe bedre!

SOSIALE MEDIER

Sosiale medier kan både være positivt og negativt for deg. Det er plattformer som opprettholder kontakt med venner og verden. Men det kan være en idè å fokusere på en spesiell app og logge av de ørten andre appene i en periode. Sett deg en dato for når du skal logge på igjen og hold fokus på deg selv og din mentale helse denne perioden . Bruk de appene du føler at løfter deg opp og gir deg positivt input.

ME MYSELF AND I

Bli kjent med deg selv. Lær dine reaksjonsmønstre å kjenne. Hva gjør deg trist og har det noe sammenheng med noe du har gjort eller hvor du befinner deg? Du kan kanskje på sikt forutse negative mønstre i kroppen og stoppe en nedtur.  Hvordan stopper man et slikt mønster, sier du? Ofte kan det være en fordel å gjøre en fysisk handling, for å bryte mønsteret. Gjør noe helt tilfeldig som å se et klipp på Youtube. Finn deg selv et favoritt-klipp som du ser hver gang du merker at du trenger å få tankene tilbake på rett spor. Dette kan du gjøre om dagen eller natten. Men du våg å kjenne på følelsene dine. Det er ikke farlig. Din største fiende  i verden er faktisk din egen hjerne, når den er ute av kontroll.  Tenk hvor mange tullete tanker du lager opp som aldri kommer til å skje. Disse tankene gidder du å plage deg selv med? Uten en grunn? What? Stopp tankene dine ved å si NEI til deg selv. SI generelt mer NEI til ting og mennesker du ikke føler at gir deg positivt input. Sett av "ego-tid" hver dag til å gjøre noe som betyr mye for deg. Gjerne inkluder noen som forstår deg. Du trenger egoisme i en krise. Så kan du legge bort egoismen når du kommer sterkere tilbake.

PROGRAMMERE EGET HODE

Det er alltid noe positivt ved en situasjon. Du kan synes det er veldig irriterende og håpløst at jeg skriver det. Så vanvittig klisjefylt. Men det er sant. Et tips til å bli flinkere til å tenke positivt, kan være å trene opp hodet. Når du føler at du har kommet inn i et feil spor, eller lever i en krisesituasjon, skriv ned minst tre positive ting som har skjedd før du legger deg. Skriv på telefonen din eller på papir. På sikt vil hjernen din bli flinkere til å trekke frem det positive, selv de minste hyggelige detaljene ved en dag. Denne lille øvelsen gjør at du blir tvunget til å gå gjennom den baken forlagte dagen og se etter positivitet. Du skal rett og slett programmere ditt eget hode. Ta kontroll over deg selv og ikke la din egen hjerne få lure deg.


 

 

P.S: Disse tipsene fokuserer på krisesituasjoner, hvor et menneske har psykiske utfordringer i en eller flere perioder av livet. Disse tipsene fungerer helt sikkert ikke for alle, og jeg ønsker ikke å bagatelliserer psykiske lidelser. Håper ingen føler det slik.

Ine

Heels and Wheels


  • 09.10.2017 kl.22:57
    Wow så sterk du er og at du deler dette! Jeg kn ikke sette meg inn i en slik situasjon selv, men utrolig respekt. Kjempe flotte bilder av deg :-)
    09.10.2017 kl.23:18
    Victoria Larsen: Så hyggelig å høre. Tusen takk. Jeg håper at mine ord kan hjelpe andre :-)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Ine Vedeld

    Bloggen er skrevet fra et rullende og gående perspektiv. Med på laget har jeg min lille hund, Cliff. Sammen ønsker vi å inspirere og motivere. Målet vårt er å opplyse om "annerledesheter", helse og politikk innen helse/omsorg. Les mer om min historie i menyen - "om meg".
    Ine


    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta